zaterdag 6 augustus 2011

Lendal Nordkapp aanpassen


Een tijdje geleden kwam ik op marktplaats een Lendal Nordkapp tegen.
Dit is een inmiddels legendarisch model peddel wat nog steeds bestaat, veelal in carbon e.d. maar het exemplaar wat ik gekocht heb is een wat oudere, maar wel onverwoestbare, met een (ondeelbare) fiberglas steel en dikke plastieke bladen.
De lengte was een mooie 217cm, maar de bladen stonden nog op 90 graden ten opzichte van elkaar. Omdat ik nu gewend was aan bladen die 60 graden ten opzichte van elkaar gedraaid zijn en dit liever minder zie dan meer kwam het er maar niet van om er mee te gaan peddelen. Via uk riversguidebook kwam ik een tip tegen om met stoom uit een waterkoker de lijm te verwarmen waarmee het blad vastzat en vervolgens een draai eraan te geven, maar dat lukte niet.
Uiteindelijk kwam via het blog van Axel Schoevers de oplossing binnen voor mijn probleempje. Axel was met een soortgelijk doel bezig om zijn oude peddels aan een nieuw leven te helpen.

Dus hierbij met dank aan Axel de gebruiksaanwijzing om oude Lendal peddels moderner te maken:





Een 217cm Lendal Nordkapp met 90gr 'feather'






Je zaagt minimaal 6cm van de linkerkant van de steel af. (dit om de index aan de rechterkant intact en op de juiste plaats te houden)






Hier zie je hoe het peddelblad in de steel vastzit, loskrijgen is het lastigste gedeelte.






*optioneel: Zorg dat je zoontje er niet met het peddelblad vandoor gaat, dit heb je namelijk nog nodig...






Als er een aluminium ring omheen zit dan moet deze voorzichtjes doorgezaagd worden en kan vervolgens simpel losgewipt worden.






Maak nu met het zaagje voorzichtjes een schroefdraadachtige snee in de steel vanaf het blad tot het uiteinde. Aan de achterkant kun je goed zien hoe diep de snee moet zijn. De steel moet door, maar je moet niet te diep in de 'plug' van het peddelblad.


Vervolgens met een schroevedraaier de fiberglas steelresten van het blad halen en eventueel licht schuren.






Het blad past nu als het goed is weer makkelijk op de steel. Omdat ik een 'feather van 45gr wilde heb ik met schilderstape en pen 90gr en 0 graden gemarkeerd op de steel. Het makkelijkste is om de 90 vooraf te markeren. De 0 graden heb ik opgezocht door de peddel op een vlakke ondergrond te leggen met de bladen gelijk. Even het verschil opmeten tussen de 0 en 90 en in het midden zit dus 45graden. Niet 100% perfect, maar goed genoeg voor mij.



Hier het verschil met de 60 graden van mijn andere peddel, een 220cm Lendal Kinetic Touring



En hier het verschil in lengte nadat ik het blad met epoxylijm had vastgezet.

Eindresultaat na deze simpele ingreep.




Een 210cm Nordkapp met 45gr. gedraaide bladen, oftewel een veel modernere maat waardoor deze klassieker weer een jaar of 15 vooruit kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten